Velkommen til Myrhøj's køreskole online

Bil kørekort:

Man skal være bosiddende i Danmark og kan tidligst starte på undervisning tre måneder før man fylder 17 år.

Teori:

Når du starter teori undervisningen vil du få udleveret en lektionsplan (lovkrav) som nøje beskriver hvad du skal igennem for at få kørekort. I lektionsplanen vil du kunne se at teorien og den praktiske kørsel følger hinanden, hvilket betyder at du f.eks. skal have teori om motorveje, før du efterfølgende skal ud og køre på motorvej. Dette betyder også at du skal have den praktiske undervisning på vej før du får undervisning i den næste teorilektion. Bemærk du må højst have 4x45 minutter som selvstudie.

Manøvrebane:

På manøvrebanen gennemgår du en række øvelser i bilens betjening samt grundlæggende manøvrer. Manøvrebanen er en lukket bane hvor du og 2 andre elever får hver en bil og bliver undervist af en kørelærer som styrer undervisningen via en walkie talkie.

Manøvrebanekørsel foregår typisk om morgen, eftermiddag eller aften efter aftale med teorilæreren eller kørelæreren. Kurset varer i alt 4 Lektioner

Følgende øvelser gennemgås på den lukkede manøvrebane:

Forberedelse til kørsel
Igangsætning og standsning
Kørsel i ottetal
Forlæns og baglæns kørsel med målbremsning
Baglæns kørsel med svingning
Forlæns og baglæns slalom
Parkering ved vejkant
Kørsel i 2 gear, højresving og eventuel hård opbremsning uden hjulblokade
Vending
Parkering i båse

Kørelektioner på vej:

Når du har gennemgået lektion 3 i teoriundervisningen kan du starte med kørsel på vej og derefter køre mellem hver teorilektion. Disse lektioner aftales med kørelæreren.

Køreteknisk anlæg:

Du skal på et lukket køreteknisk anlæg som noget af det sidste i din undervisning før køreprøven. Hvornår du skal til Køreteknisk anlæg afgøres af din kørelærer som vurderer det efter dine kørefærdigheder. Forinden skal du også have køreteknisk teori undervisning 2 Lektioner

Kurset varer ca. 4 timer.

Følgende undervises på køreteknisk anlæg:

Vejgreb og belæsning.
Hastighed, bremselængde og vejgrebets udnyttelse
Hindringer på kørebanen
Genvindelse af vejgreb efter udskridning

Teoriprøve:

Når du først har gennemgået tilstrækkelig igennem lektionsplanen og dens krav, kan du derefter gå til teoriprøven. Prøven foregår hos færdselsstyrelsen her i Aalborg og er en billedprøve med 25 billeder, hvor du skal svare ja eller nej til en række spørgsmål, ligesom du har lært det til teori undervisningstimerne på skolen.

Praktiske informationer:

Når du og din kørelærer finder dine færdigheder i kørsel tilstrækkelig skal du til køreprøve. Prøven finder sted hos færdselsstyrelsen i den skolevogn du plejer at køre i.

Prøven varer ca.25 - 45 min.

Tilladte pauser i forløbet:

Pauser i undervisningsforløbet må ikke overstige 3 måneder og derfor er det vigtigt at du koordinerer din tid så du kan undgå at skulle holde en alt for lang pause.